اگر صاحب یک خودرو هستید، باید بدانید که با نگهداری مناسب می‌توانید عمر ماشین خود را افزایش دهید و از هزینه‌های احتمالی آن جلوگیری کنید. همه‌ی افراد در مورد مراقبت‌های پیشگیرانه از خودرو توافق ندارند، اما در همین اول کار باید بگوییم:«پیشگیری همیشه بهتر از درمان است».

تابحال به فروش خودرو خودت بدون یک ثانیه اتلاف وقت فکر کردی، اینجا کلیک کن تا با بالاترین سود ممکن خودروی خودت رو بفروشی

به همین دلیل است که سرویس دوره‌ای خودرو به عنوان یک عامل مهمِ پیشگیری از مشکلات محسوب می‌شود، زیرا هدف آن جلوگیری از خرابی‌های احتمالی خودرو است. برای این‌که بدانید سرویس دوره‌ای خودرو دقیقاً چیست و باید در چه زمانی ماشین خود را سرویس کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

سرویس دوره‌ای خودرو چیست؟

هر فردی که تا به حال با ماشین خود کار کرده باشد(رانندگان تاکسی و افرادی که کار با ماشین شغل اصلی‌ آن‌ها است) به خوبی می‌دانند تعمیرات خودرو تا چه میزان پرهزینه است. آن‌ها به شما خواهند گفت: «نگهداری پیشگیرانه را فراموش نکنید!».

 اصول اولیه مانند تعویض روغن، چک کردن فشار لاستیک‌ها و انجام کارهای پایه‌ای که بخشی از سرویس دوره‌ای خودرو هستند، به شما کمک می‌کنند تا قبل از این‌که خودرو آسیب جدی ببیند، بتوانید از ماشین خود به خوبی مراقبت کنید.

در چرخه عمر خودرو، زمان کافی وجود دارد که به‎طور دوره‌ای بتوان وضعیت ماشین را مورد بررسی قرار داد. سرویس دوره‌ای که به عنوان «تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان» نیز شناخته می‌شود، یک استراتژی کاربردی است که نیاز به نگهداری از خودرو در فواصل زمانی معین را تعیین می‌کند. صرف نظر از این‎که خودرو تا چه میزان از سلامت لازم برخوردار است، سرویس دوره‌ای می‌تواند کاری بسیار مفید باشد.

فواید و معایب سرویس دوره‌ای خودرو

فایده انجام فعالیت‌های تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان(همان سرویس دوره‌ای)، این است که نیاز به کارهای اضافی برای تصمیم‌گیری در مورد سرویس‌دهی را به کلی از بین می‌برد. به این معنا که شما شاید دقیقاً ندانید چه زمانی باید روغن ماشین را عوض کنید و یا این‌که اصلاً نمی‌دانید چرا باید کلیه قسمت‌های مکانیکی خودرو در زمان‌های خاصی چک شود. اگرچه هزینه‌های اولیه سرویس دوره‌ای ممکن است به نظر زیاد برسد، اما این نوع خدمات از هزینه‌های بلند‌مدت می‌کاهد. استفاده از سرویس‌های دوره‌ای به معنای این است که شما ماشین خود را از نظر سلامت مکانیکی بیمه کرده‌اید. همچنین، خدمات دوره‌ای خودرو بیشتر به داده‌های زمانی و تجزیه و تحلیل متکی است.

نکته منفی در سرویس دوره‌ای، خطر انجام فعالیت‌های غیرضروری است. تخمین زده می‌شود که تا 30٪ کارهای پیشگیرانه برای سلامت خودرو بیش از نیاز واقعی انجام می‌شود. برخی از نمایندگی‌ها فواصل زمانی را کاهش می‌دهند. برای مثال، تست باتری حداکثر برای دو بار در سال آن هم برای افرادی که به‎طور مداوم با خودروی خود کار می‌کنند ضروری است؛ اما نمایندگی طرف قرارداد شما ممکن است به جای دو بار در سال، چهار بار در سال را تعیین کند. این مقدار بیش از حد مجاز است، و هدف از این کار تنها می‌تواند دریافت هزینه بیشتر از افراد باشد.

ابتدا کتابچه راهنمای خودرو خود را بخوانید

مرحله نخست هر سرویس دوره‌ای، از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو شروع می‌شود. دفترچه راهنمای ماشین ممکن است مانند خواندن یک رُمان پرفروش آن‌قدر هیجان‌انگیز نباشد!، اما پُر از اطلاعات و نکات مفید است. این کتابچه حاوی دستورالعمل‌هایی برای نگهداری صحیح از خودرو است.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید

در کتابچه راهنما می‌توانید مواردی مانند زمان تعویض روغن، بررسی فشار باد تایرها، گرمای بیش از حد موتور، تغییر فیلترها، تعویض تسمه‌ها‌(دینام و تسمه تایم) و موارد دیگر را پیدا کنید. حتی خواهید فهمید که روغن موتور مناسب خودرو شما چه برندی است!. بنابراین به مانند دیگر لوازم‌(وسایل خانگی یا الکترونیکی)، دفترچه راهنما می‌تواند حاوی مطالب مهمی از نحوه نگهداری و چگونگی کارکرد قسمت‌های مختلف خودرو باشد.

از سرویس دوره‌ای خودرو توسط نمایندگی‌ها صرف‌نظر نکنید

تولیدکننده خودروی شما هنگام ارائه خدمات، در مورد سرویس‌های دوره‌ای خودرو به شما اطلاعات لازم را ارائه می‌دهد. این موارد معمولاً شامل یک بررسی دقیق از وضعیت خودرو و توجه فوری به هر چیزی است که نیاز به تعویض یا تعمیر دارد. سپس شما در فواصل زمانی خاص به نمایندگی‌های شرکت مورد نظر رفته و خودروی خود را سرویس می‌کنید.

سرویس دوره‌ای از طریق نمایندگی پنج مزیت عمده دارد:

چک لیست سرویس دوره‌ای خودرو

حتی اگر موتورهای خودروهای امروزه کمی پیچیده‌تر باشند، لیستی از کارهای ساده‌ای که می‌توانید برای نگهداری از اتومبیل خود انجام دهید، تقریباً مشابه با نیم قرن پیش است. در این باره، چک لیستی از کارهایی که مربوط به سرویس خودرو می‌شوند شامل موارد زیر است:

چک لیست اصلی ایمنی

چک لیست مایعات

چک لیست لاستیک

چک لیست چراغ‌ها

سایر موارد کلی برای بررسی

پنج مثال از سرویس دوره‌ای خودرو

در زیر پنج نمونه از چک لیست کارهایی که در سرویس دوره‌ای ماشین انجام می‌گیرد آورده شده‌‌است:

بررسی روغن

مایعات و روغن‌ها منبع تغذیه وسیله نقلیه شما هستند. اگر مکانیک از شما سؤال کند که آخرین بار روغن واسکازین خودروی خود را چه زمانی عوض کردید و شما پاسخ دهید:«نمی‌دانم!» یا بپرسد:«از چه نوع روغن موتوری استفاده می‌کنید؟» و شما هیچ اطلاعی از زمان تعویض روغن و موارد دیگری که به ماشین شما مربوط می‌شود ندارید، نگران نباشید؛ زیرا تمام اطلاعات در سرویس دوره‌ای خودرو ثبت می‌شوند.

بیشتر اتومبیل‌ها از مایعات و روغن‌های زیر استفاده می‌کنند:

بررسی لاستیک

تنظیم باد تایرهای خودرو باعث افزایش عمر لاستیک‌ها شده و مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهد. اگر هنگام رانندگی احساس می‌کنید که ماشین شما به سمت یک طرف کشیده می‌شود، ممکن است این مورد به میزان فشار باد یا ساییدگی لاستیک مرتبط باشد. یک راه خوب برای افزایش طول عمر و کاهش ساییدگی لاستیک‌ها، عوض کردن جای چرخ‌ها با یکدیگر است. همچنین دستگاه فشارسنج تایر خودرو وسیله‌ی ارزان قیمتی است که می‌توانید آن را خریداری کنید، اما برای تنظیم باد لاستیک باید به تعمیرگاه بروید. با این‎حال برای اطمینان از مسائل مربوط به تایرها، سرویس دوره‌ای خودرو، شما را از انجام کارهای بالا معاف می‌کند.

بررسی چراغ‌ها

کلیه چراغ‌های جلو، عقب و جانبی(چراغ راهنما) خودرو باید بررسی شوند، زیرا امنیت خودرو در شب از اهمیت بالایی برخوردار است. کم‌سو بودن یا خاموشی برخی از چراغ‌های اتومبیل می‌تواند موقعیت ماشین و سرنشینان را به خطر بیاندازد. سرویس دوره ای براساس پارامترهایی تعیین می‌شود که کلیه نیازهای تعمیر و نگهداری خودرو در زمان‌های مشخص را پوشش می‌دهد. به این معنا که سرویس دوره‌ای به شما می‌گوید که چه زمانی نیاز به بررسی و تعویض چراغ‌های خودرو است.

برای محاسبه عوارض خودرو کلیک کن

بررسی فیلتر هوا موتور

از فیلتر هوا به عنوان ریه‌های ماشین نام برده می‌شود. اگر فیلتر هوا پُر از گرد و غبار باشد، باعث می‌شود هوای کثیف وارد موتور خودرو شود، که نتیجه آن کاهش عملکرد بهینه موتور خواهد بود. دفترچه راهنمای خودرو به شما خواهد گفت كه چه زمانی نیاز به تعویض فیلتر هوا دارید. اما هر چه قدر بیشتر در جاده‌های خاکی و پُر از گرد و غبار رانندگی کنید، باید زودتر فیلتر هوا را تعویض کنید. در هرصورت، سرویس دوره‌ای خودرو بر طبق زمان و میزان استفاده شما از ماشین، زمان‌هایی را در سال برای تعویض فیلتر هوا تعیین می‌کند.

بررسی باتری

تست باتری بسیار مهم است، زیرا سیستم برقی خودرو وابسته به باتری است. استفاده نادرست از وسیله نقلیه می‌تواند منجربه تخلیه سریع باتری شود، بنابراین همیشه باتری ماشین خود را بارها و بارها چک کنید. سرویس دوره‌ای خدمات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد، برای مثال، در زمان‌های مشخص‌(دو یا سه بار در سال) به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنید و تعمیرکاران با استفاده از دستگاه مخصوص، سلامت باتری شما‌(از نظر ولتاژ و طول عمر باقی مانده) را مورد بررسی قرار می‌دهند.

نکته: بررسی قسمت‌های مختلف خودرو برحسب میزان استفاده‌(کیلومتر طی شده) است. اگر ماشین شما در بیشتر روزهای ماه در پارکینگ قرار دارد، سرویس دوره‌ای اتومبیل ممکن است به درد شما نخورد.

جمع‌بندی بررسی سرویس دوره‌ای خودرو

می‌خواهید خودروی شما بدون نقص کار کند و در آینده برای تعمیر و نگهداری از آن کمتر هزینه کنید؟. تعمیر و نگهداری منظم از اتومبیل ضمن اطمینان از حفظ ارزش فروش آن، به بهینه‌سازی عملکرد، اطمینان از ایمنی و دوام خودرو کمک می‌کند.

برای استفاده حداکثری از پتانسیل خودروی خود، سعی کنید برنامه‌ای ترتیب دهید تا به‌طور منظم از ماشین شما نگهداری شود. اگر از این کار اجتناب کنید، ممکن است با توجه به خسارت‌های ناگهانی، هزینه‌های تحمیل شده بسیار بالا باشند.

برخورداری از خدماتی مانند سرویس دوره‌ای خودرو می‌تواند به عنوان یک راه پیشگیرانه عمل کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که در زمان‌های تعیین شده، خودرو خود را به نمایندگی طرف قرارداد ببرید تا مورد بررسی قرار گیرد.

مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *